W „Filozofii atomizmu logicznego” Russella jest taki słynny fragment (moje tłumaczenie):
Moim pragnieniem jest, by rzeczy, od których zaczynam, były tak oczywiste, że czytelnik zacznie zastanawiać się, dlaczego w ogóle poświęcam czas na mówienie o nich. Taki właśnie mam zamiar, ponieważ w filozofii chodzi o to, by zacząć od czegoś tak prostego, że będzie się to wydawać niewarte wzmianki, a skończyć na czymś tak paradoksalnym, że nikt nie będzie chciał w to uwierzyć.
Nie jestem pewien, czy Russell chciał tu przedstawić poważną metafilozoficzną teorię, czy tylko zabłysnąć zgrabnym bon motem, ale jeśli to pierwsze, to trzeba powiedzieć, że jest to dość ponura wizja filozofii – w każdym razie jeśli ktoś uważa, że w filozofii chodzi o to, żeby szukać prawdziwych odpowiedzi na filozoficzne pytania, a nie tylko uprawiać ćwiczenia logiczne.
Bo jeśli filozofia polega na tym, że ze zbioru wszystkich oczywistości wybieramy sobie kilka, by od nich zacząć i dochodzimy do wniosku, który jest zaprzeczeniem innej oczywistości, to pojawia się pytanie: dlaczego właściwie nie pojechać w drugą stronę? Dlaczego nie zacząć od oczywistości, którą właśnie zanegowaliśmy we wniosku i nie dojść do negacji jednej z oczywistości, od których zaczęliśmy w pierwszym argumencie? W końcu jeśli z twierdzeń p i q wynika negacja twierdzenia r, to z twierdzeń p i r wynika negacja q, a z q i r wynika negacja p ([(p ∧ q) → ~r] ≡ [(p ∧ r) → ~q] ≡ [(q ∧ r) → ~p]).
W ten sposób kończymy ze sprzecznymi ze sobą wnioskami i bez nadziei na odkrycie, które z nich są prawdziwe. Najbardziej znany przykład takiej sytuacji to prawdopodobnie paradoks sterty, o którym pisałem tu kiedyś przy okazji żuczków Gombrowicza. Mamy tu trzy twierdzenia, wszystkie wydają się niezaprzeczalnie prawdziwe, a jednak nie da się ich ze sobą pogodzić:
(a) Jedna kartka papieru to nie sterta papieru.
(b) Sto tysięcy kartek papieru to sterta papieru.
(c) Dodanie lub odjęcie jednej kartki nie robi różnicy między stertą a nie-stertą.
Można jednak wybrać sobie dwa i oprzeć się na nich, by zanegować trzecie. I rzeczywiście, wydaje się, że przynajmniej niektóre rozwiązania paradoksu na tym właśnie polegają. Timothy Williamson na przykład neguje (c). Według niego każdy zbiór kartek papieru albo jest stertą, albo nią nie jest. Dodanie lub odjęcie jednej kartki może zrobić różnicę. Na tej samej zasadzie każdy albo jest chudy, albo nie jest; dodanie lub odjęcie jednego grama (miligrama?) może zrobić różnicę. Itd. Ostra granica istnieje – problem tylko w tym, że najczęściej nie wiemy – i nie możemy wiedzieć – gdzie ona leży. Z kolei taki Peter Unger uznaje (c) za niezaprzeczalnie prawdziwe, neguje natomiast (b). Według Ungera nie istnieją żadne sterty. Nie istnieją też krzesła, drzewa, kamienie, jeziora, planety itd., bo gdyby istniały, to na mocy (c) można by je rozbierać po kawałku w nieskończoność i nigdy nie przestałyby istnieć, a to niemożliwe.
Niewykluczone więc, że Williamson i Unger jakoś wpisują się w Russellowski schemat – w tym sensie, że obaj zaczynają od oczywistości i kończą na odrzuceniu innej oczywistości. Nie znaczy to jednak, że jeden uzna wniosek drugiego za tak samo dobry jak swój. Ponadto można zadać sobie pytanie: ile jeszcze argumentów poza dwoma powyższymi pasuje do schematu? W filozofii jest bez liku wniosków, które wcale nie są „tak paradoksalne, że nikt nie chce w nie uwierzyć”. Tak samo jak bez liku jest przesłanek, które wcale nie są „tak proste, że wydają się niewarte wzmianki”. Co daje nadzieję, że filozofia nie jest tak niepokojąco jałowa, jak mogłoby wynikać ze zdania Russella.
Komentarz Russela pasuje do fizyki kwantowej. Wychodząc ze stosunkowo prostej – i stosunkowo nie budzącej zastrzeżeń – matematyki osiąga się paradoksy takie, że Einsteinowi mózg stawał (por. paradoks EPR, czyli Einsteina-Podolskiego-Rosena). Dlaczego dojście do paradoksu, w który nikt nie chce uwierzyć ma być czymś jałowym? Paradoks EPR ujawnił fundamentalny błąd w rozumowaniu Einsteina i kolegów, a samo "paradoksalne" przewidywanie doczekało eksperymentalnego potwierdzenia.
OdpowiedzUsuńTrochę tak jest z tym paradoksem sterty kartek, że paradoksalność wynika z niejawnego przyjęcia aksjomatu istnienia wyłącznie rozłącznych kategorii (bo to jest chyba aksjomat?), zgodnie z którym nie może istnieć kategoria "trochę sterta, a trochę nie", albo nie może istnieć rozkład prawdopodobieństwa bycia (nie-)stertą.
A przecież we wszystkich naukach rozpoznaliśmy i nauczyliśmy się korzystać z różnego typu rozmytych zbiorów, granic, rozkładów. Nikogo nie dziwi kategoryzowanie jakichś obiektów na podstawie rozkładu prawdopodobieństwa (por. fuzzy clustering).
W naturze tego typu "dziwactwa" istnieją od poziomu najbardziej fundamentalnego aż po ten najbardziej złożony, od kwantów po ekosystemy. Jeśli przyjmiemy, że "sterta" nie jest kategorią taką, jak przynależność do zbioru liczb pierwszych, tylko taką, jak np. lokalizacja w przestrzeni. Na przykład, na poziomie kwantowym lokalizacja dana jest funkcją falową, z której wynika rozkład prawdopodobieństwa. Na poziomie makroskopowym, np. geografii posiada jedynie ostre granice bośmy je arbitralnie wprowadzili, ale gdzie naprawdę przebiega granica między terenem górskim a nizinami? Od tego kamyczka, czy od tego pół metra dalej?
W gruncie rzeczy paradoks sterty ma wiele wspólnego z paradoksem Zenona. Cały czas dodajemy coś (przebytą drogę), i wcale nie przechodzimy z kategorii A (nie-sterta) do kategorii B (sterta), ergo: nigdy nie możemy przejść z A do B. Czy ten paradoks jest jałowy? Nope, on właśnie wskazuje na ukryte założenia, z których nie zdawaliśmy sobie sprawy.
Ja nie twierdzę, że odkrywanie paradoksów to strata czasu. Z tą jałowością chodzi mi tylko o to, że jeśli wyżej przedstawiona interpretacja pomysłu Russella jest prawdziwa, to szukanie prawdziwych odpowiedzi na tradycyjne filozoficzne pytania jest szukaniem wiatru w polu. Jeden facet twierdzi, że rzeczy nie istnieją, drugi że istnieją, ale miligram robi różnicę między byciem chudym i niebyciem chudym. I nie da się rozstrzygnąć, który ma rację, bo wszystko zależy od tego, co tam sobie arbitralnie założyli na początku.
Usuń