sobota, 25 sierpnia 2012

Moralność i chemia mózgu

P. S. Churchland: Introduction, in: Braintrust. What Science Tells Us about Morality, Princeton University Press 2011.


Zacząłem właśnie czytać świetnie się zapowiadającą książkę Patricii Churchland Braintrust. What Neuroscience Tells Us about Morality. Główna teza książki jest taka, że moralność to całkowicie naturalny fenomen, który można wytłumaczyć badając procesy w mózgu umożliwiające pewien rodzaj społecznego funkcjonowania. Nie pochodzi ona natomiast z żadnego empirycznie niepoznawalnego głosu sumienia, nakazów czystego rozumu, bożych przykazań, czy czegoś podobnego. Jak pisze sama Churchland:

Hipoteza, którą tutaj proponuję, jest następująca: to, co my ludzie nazywamy „etyką” albo „moralnością”, to czterowymiarowy schemat umożliwiający zachowanie społeczne, który jest kształtowany przez wzajemnie ze sobą powiązane procesy w mózgu: (1) troskę (zakorzenioną w przywiązaniu do krewnych i przyjaciół oraz dbaniu o ich szczęście), (2) rozpoznawanie stanów psychicznych innych osób (zakorzenione w korzyściach, jakie płyną z przewidywania zachowań innych osób), (3) rozwiązywanie problemów w kontekście społecznym (np. jak powinniśmy dystrybuować ograniczone zasoby, załatwiać spory o ziemię, karać osoby, które nie przestrzegają reguł) i (4) uczenie się praktyk społecznych (poprzez negatywne i pozytywne bodźce, imitację, metodę prób i błędów, różne rodzaje warunkowania, analogię). Prostota tego schematu nie oznacza, że jego formy, wariacje i mechanizmy nerwowe są proste. Wręcz przeciwnie – życie społeczne jest zadziwiająco skomplikowane, tak jak skomplikowany jest mózg odpowiadający za to życie.
[s. 9, tłumaczenie moje]

Tutaj pojawia się oczywiście stary problem przechodzenia od faktów do wartości, od „jest” do „powinno być”. Ktoś, kto jest zwolennikiem bardziej tradycyjnego filozoficznego podejścia do tych spraw, zaraz powie, że możemy sobie do woli badać i opisywać procesy w mózgu, które odpowiadają za moralne myślenie, moralne emocje i moralne postępowanie, ale nic nam to nie pomoże w ustaleniu tego, co jest tak naprawdę moralne czy niemoralne. O ile można się zorientować po krótkim fragmencie, Churchland ma do problemu fakty/wartości podejście podobne do Oliviera Currego, o którym to podejściu pisałem tu kiedyś w szczegółach. Według Churchland neurobiologia nie może nam (przynajmniej w tej chwili) pomóc w odpowiadaniu na pytanie o to, czy aborcja powinna być legalna, czy wojna może być sprawiedliwa, czy podatki powinny być wyższe lub niższe itp. Nie znaczy to jednak, że żeby to ustalić należy się odwoływać do fikcji typu imperatywy kategoryczne czy wartości same w sobie, albo używać niezbyt godnych zaufania metod typu konfrontowanie teorii moralności z moralną intuicją. To ostatnie zdanie jest już właściwie ode mnie, Churchland jest bardziej ostrożna i nie zagłębia się w metaetyczne detale, ale myślę, że byłoby jej do tego poglądu blisko.
Churchland w ogóle zajmuje się etyką od niedawna, ale dużo wcześniej próbowała podchodzić do różnych pozaetycznych starych filozoficznych problemów za pomocą neurobiologii, co sama nazwała „neurofilozofią”. Poza tym znana jest głównie ze sformułowanego z mężem Paulem Churchlandem radykalnego stanowiska w filozofii umysłu, zwanego eliminacyjnym materializmem (eliminative materialism).
Nie jestem zupełnie pewien, czy pod wszystkimi poglądami Churchland bym się podpisał, ale bardzo mało jest obok niej filozofów, którzy mieliby coś nowego do powiedzenia i jednocześnie bardzo przyjemnie by mi się ich czytało (nawet przy zagłębianiu się we wszystkie te synapsy, hipokampy i wazopresyny). Churchland odbyła też ostatnio na łamach The Philosopher's Magazine ciekawą rozmowę z Julianem Bagginim, w której używa brzydkich wyrazów i miesza z błotem ostatnią książkę Sama Harrisa, za co dostaje ode mnie kilka dodatkowych punktów.

6 komentarzy:

  1. Znienacka zaintrygowało mnie zdanie Nie jestem zupełnie pewien, czy pod wszystkimi poglądami Churchland bym się podpisał (część druga już mniej, bo "poczucie nowości" i "przyjemność" wydają mi się normalnymi [niechby i nieczęstymi] stanami podmiota "wędrującego poznawczo"). Czy chodzi o przystawalność do intuicji, jakie sobie wytworzyłeś podczas dotychczasowych wędrówek (czyli o coś w rodzaju "aha, ta-a-ta/ten-a-ten zdaje się prowadzić w rejony, które pamiętam jako poznawczo obiecujące [odkrywcze/dające przyjemność]"), czy też dochrapałeś się jakiegoś absolutniejszego systemu drogowskazów, zgodnie z którym (od pewnego momentu) oceniasz te czy inne poglądy? Albo może takie rozróżnienie jest pozorne.

    OdpowiedzUsuń
  2. @nameste

    No raczej pozorne - przecież nie da się uprawiać filozofii, nauki, czy w zasadzie dowolnej działalności rozumowej bez meta-poglądów, a czy ujmiesz to "nie jestem pewien, czy pod wszystkimi poglądami X bym się podpisał" czy "wybieram inne hipotezy pomocnicze żeby dany program badawczy był lepszy" czy "poglądy sprzeczne z Urzędem Nauczycielskim KK są gorsze", to tylko kwestia operacyjna.

    OdpowiedzUsuń
  3. @Boni

    Ale nie do końca chodzi o "uprawianie", ten blog jest rodzajem zapisu pewnej wędrówki (pojawiła się nawet jej kind-of mapa, ale bez ostrych konkluzji). Gdy się założy, że każda wędrówka kiedyś się zaczyna, pytanie dotyczy charakteru bieżącego miejsca: bliżej gruntujących się (dopiero) intuicji/preferencji czy bliżej coraz-to-wyraźniejszych (meta)poglądów. Ale że ta moja niewczesna ciekawość nagle wydała mi się poniekąd absurdalna, to i przepraszam.

    OdpowiedzUsuń
  4. @nameste

    Chyba nie bardzo rozumiem rozróżnienie między "przystawalnością do wytworzonych intuicji" a "absolutniejszym systemem drogowskazów".
    Pisząc, że nie jestem pewien, czy bym się podpisał, miałem na myśli przede wszystkim wspomniany materializm eliminacyjny. Twierdzenie, że stany psychiczne postulowane przez zdrowy rozsądek, jak przekonania czy pragnienia, nie istnieją, jest bardzo śmiałe, a nasze rozumienie neurologii cały czas bardzo ubogie. Nie czytałem też wszystkiego, co Churchland napisała na ten temat, ani tym bardziej wszystkiego, co napisali jej krytycy, więc nie mogę być pewien, czy bym się podpisał.
    Materializm ogólnie wydaje mi się zdecydowanie rozsądniejszy od jakiegokolwiek dualizmu ze względu na to, że argumenty za materializmem są wg mnie po prostu lepsze (trochę na ten temat było tu). Wędrówka wędrówką, ale moje poglądy w tej sprawie nie zmieniły się w istotny sposób odkąd zacząłem pisać tego bloga. W ogóle mało czytałem filozofii umysłu w ostatnim czasie.

    OdpowiedzUsuń
  5. @TH

    Któregoś z omawianych na blogu autorów przeczytałeś wszystkie dzieła (czy też wszystko dot. pewnej kwestii) wraz z kompletem krytyki? To zastrzeżenie (traktowane dosłownie) brzmi jak wykręt ;). Inaczej mówiąc, niekompletność lektur jest normą, jednak czasem się wprost użyje frazy "nie wiem, czy bym się podpisał", a czasem nie. Bardzo ciekawe.

    OdpowiedzUsuń
  6. @nameste

    No tak, gdyby traktować to dosłownie, to pod niczyimi poglądami nie mógłbym się podpisać lub nie podpisać. Ale miałem na myśli raczej przyzwoitą znajomość najważniejszych argumentów i kontrargumentów (i kontr-kontrargumentów itd.). Dla porównania: mógłbym powiedzieć, że podpisuję się pod metaetycznymi poglądami Joshuy Greene'a, a nie podpisuję się np. pod teistycznymi poglądami W. L. Craiga. Materializmu eliminacyjnego nie znam w równie dobrym stopniu.

    OdpowiedzUsuń